Makehuman versus Daz

Vertel hier over jou ervaring met producten welke je gebruikt bij het 3D printen.

Voorbeelden, printers, hechtmiddelen, afwerking, filament etc...

Moderator: Bas Stuy

Plaats reactie
john2602
Site Admin

Makehuman versus Daz

Bericht door john2602 » 13 dec 2020, 10:29

In de titel twee programma's die je gratis kunt gebruiken om figuren voor je modelbaan te maken. Minimale maat voor een filamentprinter is H0.

Ik heb beide programma's bekeken en pogingen gedaan om er een bruikbaar figuurtje mee te maken. Mijn conclusie.

Makehuman is goed, werkt makkelijk en is heel uitgebreid. Ook extra plugins zijn rijkelijk aanwezig. Het programma kun je samen met Blender 3D gebruiken om je figuur andere houdingen te geven. Vind je dit niet nodig dan kun je je figuur direct opslaan als bijvoorbeeld een OBJ bestand wat weer in de slicer software geïmporteerd kan worden.

Daz is van een heel andere orde.
Om het te gebruiken moet je een account aanmaken.
Voor het op jou computer actief is wordt er heel veel data geïnstalleerd.
Als je het eenmaal aan het werk hebt is het een makkelijk programma met heel veel mogelijkheden.
Het exporteren naar Blender 3D was minder geslaagd, na het openen in Blender 3D zijn er ook stuurfuncties meegekomen. Stuurfuncties waarmee het model een andere houding kan worden gegeven. Als jou creatie in de slicer software wordt geladen zijn deze stuurdingen? als blokken zichtbaar en is het figuur daarin opgenomen en niet meer te printen. Als je de export naar Blender 3D functie niet gebruikt en jou creatie direct als OBJ bestand exporteert heb je geen last van genoemde blokken. Lijkt mij dat de plugin om te exporteren naar Blender niet goed werkt.
Een groot pluspunt van Daz is dat er handleidingen in het programma zijn ingebouwd, met deze handleidingen wordt je door het programma geleid en kun je redelijk vlot een creatie maken.

Conclusie, ik ga nog verder met het gebruik maar op het moment vind ik Makehuman beter.

JohnT
Bijlagen
Blender-Daz.jpg
Blender-Daz.jpg (31.66 KiB) 397 keer bekeken

Plaats reactie